Risk Değerlendirmesi Sürecindeki Yaygın Hatalar

Risk Değerlendirmesi Sürecindeki Yaygın Hatalar


Giriş
Önleme, Avrupa Birliği iş sağlığı ve güvenliği mevzuatında yer alan bir prensiptir. Önlemede risk değerlendirmesinin üstlendiği rol, AB Çerçeve Direktifinde vurgulanmıştır. Avrupa Komisyonu risk değerlendirmesini, “işyerinde var olan tehlike durumlarından kaynaklanan ve çalışanın sağlığını ve güvenliğini tehdit eden riskin değerlendirilmesi işlemi” olarak tanımlamıştır.” “Risk değerlendirmesi, zarara sebebiyet verebilecek olan tehlikeleri ve bu tehlikelerin bertaraf edilme olasılıklarını değerlendiren; ya da risklerin kontrol altına alınmasına yönelik koruyucu ve önleyici önlemler ortaya koyan bir çalışmanın sistematik şekilde değerlendirilmesidir.” Risk değerlendirmesi işleminin gerçekleştirilmesindeki amaç, işverenin, çalışanların güvenlik ve sağlığını güvence altına alan etkin önlemlerin uygulanmasını sağlamaktır.

Risk değerlendirmesi uygulamasında, her tür işletme ve kurumda ortak bir takım hatalar yapılmaktadır. Süreç esnasında en sık karşılaşılan hatalardan bazıları, genellikle gerçekleşme sırasına göre aşağıda verilmiştir.



Risk değerlendirmesinin planlanması             
İşverenler özenli ve dikkatli bir şekilde risk değerlendirmesi yapmalı ve çalışanların sağlık ve güvenliğinin korunması için gerekli olan tüm önlemleri almalıdır. Hazırlık sürecine dahil olan bazı maddeler:
  • Değerlendirmenin bir kurul tarafından yapılması, organize edilmesi ve koordinasyonu,
  • Değerlendirmeyi yapacak yeterliliğe sahip kişilerin atanması,
  • Değerlendirmeleri yapacak kişilerin belirlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilecek düzenlemelerle ilgili olarak çalışan temsilcilerine danışılması,
  • Kurum tarafından istihdam edilen denetçilere, gerekli olan bilgi, eğitim, kaynak, zaman ve desteğin sağlanması,
  • İlgili durumlarda, denetçiler arasında yeterli işbirliğinin sağlanması,
  • Yönetimin dahil edilmesi ve çalışanların katılımının teşvik edilmesi.

L Herhangi bir ekibin ya da değerlendirilen işlem/aktivite konusunda uygulamalı bilgiye sahip olan çalışanların değerlendirmeye dahil edilmemesi
Bir risk değerlendirmesi, yalnızca, birbirlerinden ayrı çalışan işveren ya da işveren temsilcilerini değil, aynı zamanda çalışanları veya onların temsilcilerini de içermelidir. Bahsi geçen tüm taraflar, sürecin farklı aşamalarında katkıda bulunabilirler.

L Risk değerlendirmesinin, yeterliliği olmayan kişilere verilmesi
Risk değerlendirmesini gerçekleştirmek için tayin edilen kişinin tüm görevleri yerine getirememesi olası bir durumdur. Bu yüzden, değerlendirmeyi gerçekleştiren kişilerin ve işverenlerin, değerlendirme becerileri noktasındaki sınırlarının bilincinde olmaları gerekmektedir. Ek ya da daha nitelikli bir uzmanlık hizmeti, daha sonradan gerektiğinde kullanılabilir. Örneğin, nitelikli bir elektrik mühendisinin, karmaşık kimyasal işlemlerden kaynaklanan risklerin değerlendirilmesi konusunda bilgisi bulunmayabilir. 

L İşyerini tanımayan uzmanların risk değerlendirmesi sürecine dahil edilmesi
Risk değerlendirmesi sürecinde dışarıdan uzmanların getirilmesi durumunda, bu kişilere firma hakkında gerekli bilgilerin verilmesi, hedeflerin açıkça belirtilmesi ve mevcut kaynakların sağlanması gerekmektedir. Bu gerekli bilgilerin sağlanması sayesinde arzu edilen bir yaklaşım elde edilebilecektir.

Risk değerlendirmesinin gerçekleştirilmesi


1.     Adım: Tehlikelerin ve risk altında olanların belirlenmesi  
Risk değerlendirmesi işleminin ilk adımı, tehlikelerin ve risk altında olanların belirlenmesidir. Tehlike, zarara sebebiyet verme potansiyeli olan her şey olabilir. Örneğin, çalışma malzemeleri, ekipmanlar, çalışma metotları ve alışkanlıkları gibi etmenlerin esas itibariyle, zarara sebebiyet verme potansiyelleri bulunmaktadır. Tehlikeler insanları, malları ve süreçleri etkileyebilir; kaza ve hastalıklara, çıktılardaki kayıplara ve ekipman ile makinaların hasar görmesine neden olabilir.

L Muhtemel risk kategorilerinin göz ardı edilmesi
Risk değerlendirmesi ile ilgili adımların uygulanmasında geliştirilmesi gereken noktalardan biri de, psiko-sosyal risk ve iş örgütsel faktörlerin göz önünde bulundurulmasıdır. Çalışma hayatında gerçekleşen önemli değişiklikler, psiko-sosyal risklere yol açabilmektedir. İşin tasarlanma, organize edilme ve yönetim şeklinin yanı sıra, ekonomik ve sosyal boyutuyla da ilintilendirilen bu gibi riskler, stres seviyesini yükseltir, bunun sonucu olarak da ruhsal ve fiziksel sağlıkta ciddi bozulmalara neden olabilir. Bu risk kategorileri, risk değerlendirmesinin birinci basamağı boyunca incelenmelidir.

Bir takım risk kategorilerinin hariç bırakılması ya da analizin bir yönü ile ilgilenilirken diğer yönünün göz ardı edilmesi gibi durumların önüne geçebilmek amacıyla denetçiler, HEEPO konseptini kullanabilirler (bkz. Tablo 1).

Tablo 1: HEEPO konsepti
İnsan, ekipman, çevre, ürün ve organizasyon kelimelerine karşılık gelen HEEPO, risk değerlendirmesinde ya da bir olay veya kazanın analizinde kullanılabilir. Kazaların risk faktörleri ya da nedenleri genel olarak farklı alan ve kategorilere konulabilmektedir. HEEPO, muhtemel risk faktörleri ya da bir konuda herhangi bir yönde gereğinden fazla yoğunlaşmanın önüne geçilmesinde yardımcı olabilmektedir.
Tehlikeler, risk faktörleri ve nedenler aşağıdakiler ile ilişkilendirilebilir:
  • İnsan: fiziksel ve ruhsal kapasite eksikliği, bilgi ve beceri eksikliği, doğru tavır ve hareket eksikliği.
  • Ekipman: işyeri yerleşim planı, makinalar, el aletleri, yazılım ve donanım, masalar veya sandalyeler.
  • Çevre: ışık, gürültü, sıcaklık, titreşim, hava kalitesi ya da toz.
  • Ürün: Tehlikeli maddeler, ağır yükler ya da keskin ve sıcak nesneler.
  • Organizasyon: görevler, çalışma süreleri, dinlenme araları, vardiya sistemleri, eğitim, iletişim, takım çalışması, ziyaretçilerle iletişim, sosyal destek ya da otonomi (özerklik).

L Sağlığı tehdit eden uzun vadeli tehlikelerin göz ardı edilmesi
Yüzeysel yapılan risk değerlendirmelerinin gerçekleştirilmesi sürecinde, daha olası riskler üzerine odaklanılmıştır. Zihinsel etkenler gibi uzun süreli etkenlerin yanı sıra, kimyasal maddeler ya da yüksek seviyedeki gürültüye maruziyetlerden kaynaklanan ve kolaylıkla gözlemlenemeyen ve göz ardı edilen riskler de ihmal edilebilmektedir.

L Yalnızca çalışma talimatlarına bakmak ve çalışanları dahil etmemek
Gerçek yaşamdaki uygulama, işin rehberde tanımlandığı şeklinden daha farklı olabilmektedir. Bu nedenle, işyeri ve proseslerde gerçekte nelerin olduğuna bakmak gerekmektedir. Genel olarak deneyimli çalışanlar, işyerlerini ve işleyişi en iyi bilenlerdir. Bu nedenle, çalışanları gözlemlemek ve fikir sormak önemlidir.

L Kontrol listesinin katı bir şekilde uygulanması
Tehlike kavramı, kontrol listesinde değinilen çeşiti tehlikelerin yanında, çalışma esnasında çalışanların birbirleriyle olan etkileşimi de göz önünde bulundurularak uygulanmalıdır. Etkileşimin miktarı ve yoğunluğu, risk seviyesini etkileyecektir.

En basit durumlarda tehlikeler, gözlemle ve işyerindeki şartların ilgili bilgiler ile karşılaştırılması ile belirlenebilmektedir. Daha karmaşık durumlarda ise, yukarıda bahsi geçen basit analiz tekniklerinin yanında, hava numunesi veya makina operasyonu metot ya da metotlarının incelenmesi de, kimyasallar ya da makinalardan kaynaklanan tehlikelerin varlığının belirlenmesi için gerekli olabilmektedir.

Kontrol listesi nedir (veya ne değildir) ve nasıl kullanılmalıdır?
  • Kontrol listesi, tehlikelerin ve potansiyel korunma önlemlerinin belirlenmesi ile bunların doğru kullanımına yardımcı olabilir ve risk değerlendirmesinin bir parçasını oluşturur.
  • Kontrol listesi, her işyerindeki tüm riskleri kapsamayı hedeflemekten ziyade, metodun uygulamaya konmasında size yardımcı olmak için oluşturulmuştur.
  • Kontrol listesi, bir risk değerlendirmesinin gerçekleştirilmesinde sadece ilk adımdır. Nispeten karmaşık risklerin değerlendirilmesinde daha ileri bilgiye ihtiyaç duyulabilmekte ve bazı durumlarda bir uzmanın yardımı gerekebilmektedir.
  • Bir kontrol listesinin etkili olabilmesi için, bu kontrol listesinin belirli bir sektör ya da işyerine uyarlanması gerekmektedir. Bazı ek noktaların ele alınması ya da bazı ilgisiz noktaların da çıkarılması gerekebilmektedir.
  • Uygulamayla ilgili ve analitik sebeplerden dolayı, bir kontrol listesi, problemleri/tehlikeleri ayrı ayrı sunmakta; ancak, işyerlerinde bunlar iç içe geçmiş olabilmektedir. Bu yüzden, farklı problemler arasındaki etkileşimleri ya da belirlenen risk faktörlerini göz önünde bulundurmalısınız. Aynı zamanda, belirli bir riskle başa çıkma adına uygulamaya konulan bir önleyici faaliyet, bir diğer riski de önleyebilir. Örneğin, yüksek sıcaklıkların önüne geçmek amacıyla kullanılan klima, yüksek sıcaklığın potansiyel bir stres faktörü olduğu göz önünde bulundurulursa, aynı zamanda stresi de önleyebilmektedir.
  • Bir risk faktörüne olan maruziyetin azaltılmasını hedefleyen bir önlemin, aynı zamanda diğer bir risk faktörüne olan maruziyeti arttırmadığını kontrol etmek de aynı derecede önemlidir. Örneğin, bir çalışanın omuz seviyesinin üstünde geçirdiği çalışma süresini kısaltmak, aynı zamanda o çalışanın eğilerek çalıştığı süreyi de artırabilmekte ve bel ve sırt sorunlarına neden olabilmektedir.
  • Kontrol listelerinin, basit anlamda “kutucuklara işaret koymak” tan ziyade, gelişim desteğine yönelik bir araç olarak kullanılmaları gerekmektedir.

L Önemli bir tehlikenin önemsiz olduğu düşüncesiyle göz ardı edilmesi
Önemsiz oldukları düşünülse bile ya da koruyucu tedbirler alınmış olsa dahi bütün potansiyel tehlike kaynakları kayıt altına alınmalıdır.

İşyerleri ile ilgili bilgi toplamak, yapılan işler ve dahil edilen çalışanlar, tehlikelerin ve risk altında olanların tanımlanmasına yardımcı olabilir. Bilgiler, işyeri şartları ve işlerin, bir işletmenin bölümleri arasında farklılık gösterebileceği prensibi üzerine kurulmalıdır. Bu süreçteki eksiklikler risk değerlendirmesinin doğruluğunu ve kalitesini etkileyebilir. 

L İkincil işlerin göz ardı edilmesi
Bilgi toplama sürecinde yapılan en yaygın hatalardan birisi, bakım ya da temizlik işleri gibi ikincil işleri görmezden gelmektir. Bu tür işlerde ciddi kazalar meydana gelebilir.

L Taşeron ve işyerindeki ziyaretçiler gibi diğer kişilerin, yardımcı işlerde çalışanlarının olası varlığının göz ardı edilmesi
Bu kişiler, sadece risk altındaki kişiler oldukları için değil, varlıkları işyerinde yeni riskler oluşturabileceği için de göz ardı edilmemelidir. Öğrenci, toplumun bireyleri ya da hastanedeki hastalar gibi ziyaretçiler bir işyerindeki risklere ya da alınması gereken tedbirlere alışık olmayabilirler.

L İşverenler ve taşeronlar arasında koordinasyonun sağlanmaması
İşverenler ve taşeronları, eylemlerini koordine etmeli ve hem birbirlerini hem de ilgili çalışanlarını ve/veya çalışanlarının temsilcilerini tehlikeler ve riskler hakkında bilgilendirmelidir. Örneğin, taşeronlar kendi nakliyelerini iş sahasına getirebilir, ağır ekipmanları kaldırabilir ya da materyallerini geçiş yollarının yakınına taşıyabilirler. Bu tarz faaliyetler normalde orada görev yapan çalışanlar için potansiyel olarak tehlikelidir çünkü onlar için bu tarz faaliyetler alışıla gelmişin dışındadır.

L Özellikle risk altında olabilecek çalışan gruplarının dahil edilmemesi
Bu, hamile kadınları, yaşlı çalışanları ya da engelli kişileri kapsayabilir. Bu hassas çalışanlar diğerlerinden daha fazla risk altında olabilir ya da ek risklere maruz kalabilir. Dolayısıyla, onların özel risk durumları göz ardı edilmemelidir. Önleyici tedbirler bütün çalışanlara fayda sağlamalıdır.

L Sadece özel durumlarda kullanılan ekipmanların kayıt altına alınmaması
Eski, gereksiz ya da nadiren kullanılan ekipmanlar bir risk değerlendirmesinde gözden kaçırılabilir. Ancak, bazı durumlarda tehlike oluşturabilirler. Dolayısıyla, işyerindeki bütün ekipmanlar kayıt altına alınmalıdır.



L Kazaların ve hastalıkların kaydedilmemesi
Kaza ve hastalıkların kayıt altına alınması, risk değerlendirme sürecinin bu safhasına her zaman dahil edilmemektedir. Ancak bu veriler, tehlike ve tehlikeli alanlar ile alerjisi olanlar gibi hassas çalışanların kayıtları hakkında önemli bilgiler sunabilir. Eğer işyerinde ramak kala atlatılan kazalar ya da tehlike durumları hakkındaki veriler kaydedilmiş ise bunlar da dahil edilmelidir.

2. Adım: Tehlikelerden kaynaklanan risklerin değerlendirilmesi
Sürecin bu adımında bir tehlikenin yol açabileceği zararın olasılığı ve ciddiyeti göz önünde bulundurularak riskler tahmin edilmektedir. Bir risk, meydana gelen zararın olasılığı ve zararın potansiyel kapsamı olarak tanımlanabilir.

L Risklerin tamamen değerlendirilmemesi
Tehlikeli olaylardan kaynaklanan bütün sonuçları tanımlayın. Hem ilk etaptaki sonuçları hem de belirli bir süre geçtikten sonrakileri düşünün (geciken sonuçların düşünülmesi güvenlik risklerinden çok hastalıkların değerlendirilmesi sırasında daha uygundur). Olabilecek en kötü şey hakkında daha gerçekçi olun ve küçük risklere doğru ilerleyin. Süreçteki her şey bu değerlendirmeden geçmektedir, dolayısıyla hiç bir şeyin atlanmaması gerekmektedir.

L Yanlış bir güvenlik hissinin yaratılması
Riskin değerlendirilmesi yanlış bir güvenlik hissi yaratabilir ancak bir riskin tespit edilmesi, onu işyerinde ortadan kaldırmamaktadır. Tehlikelerin ve onlarla bağlantılı risklerin ortaya çıkarılması sadece başlangıçtır, asıl sorun etkili önleyici tedbirlerin alınmasıdır.

L Etki, maruziyet sıklığı ve olasılık tahmini sırasında bir olaydan bir diğerine geçilmesi
Değerlendirmeyi yapan kişinin, bir olayı değerlendirmeye karar verdiğinde bütün değerlendirme sürecinde bu olaya bağlı kalması önemlidir. Ne de olsa farklı olaylar farklı sonuçlar verebilir.
Örneğin, çalışanlar sıklıkla ağır kutular kaldırıyorsa, kas-iskelet sistemi hastalıklarına yakalanma riskleri artacaktır.
  • 1. Olay, üretim alanında çalışırken sadece ağır kutuları kaldıran bir çalışanı kapsamaktadır.
  • 2. Olay ise, diğer alanlarda çalışırken ayrıca ağır kutuları da kaldıran bir çalışanı kapsamaktadır.

Maruziyet sıklığı 2. olay için daha yüksektir. Kas-iskelet sistemi hastalığına yakalanma olasılığı da daha yüksektir. Dolayısıyla, gerçek duruma bağlı olarak değerlendirmeyi yapan kişi, hem maruziyet hem de olasılık rakamlarını hesaplamak için tutarlı bir olay seçmelidir.

3. Adım: Önleyici faaliyete karar verme
L Önlemede sıralamayı göz ardı etme
Önleyici ve koruyucu tedbirler alınırken, aşağıdaki genel önleme prensipler takip edilmelidir:
1. Öncelikle risklerin önlenebilir ve kaçınılabilir olup olmadığına karar verilmelidir. Riskten kurtulmak mümkün mü? Bu, örneğin, aşağıdaki şekilde yapılabilir:
•          Görev ya da işin gerekli olup olmadığına karar verilmesi,
•          Tehlikenin ortadan kaldırılması,
•          Farklı madde ya da iş süreçlerinin kullanılması.
2. Eğer risklerden kaçınılamıyorsa ya da önlenemiyorsa, riskler, bu risklere maruz kalanların sağlık ve güvenliklerinin tehlikeye atılmadığı bir seviyeye nasıl indirgenebilir. Riskleri azaltmak ve kontrol etmek için bir strateji belirlenirken, işverenler aşağıdaki ek önleme tedbirleri hakkında bilgilendirilmelidir:
•          Riskle kaynağında mücadele edilmesi
•          Özellikle iş yerlerinin tasarımı, iş ekipmanlarının seçimi ve iş ve üretim yöntemlerinin seçimiyle ilgili olmak üzere, monoton işleri ve önceden belirlenmiş iş hızını azaltmak ve bunların etkilerini hafifletmek için işin bireye göre adapte edilmesi
•          Teknik gelişime adapte edilmesi
•          Tehlikeli olanların tehlikesizlerle ya da daha az tehlikelilerle değiştirilmesi (tehlike yaratan makine, materyal ya da başka bir özelliğin alternatifi ile değiştirilmesi)
•          Teknolojiyi, işin organizasyonunu, çalışma koşullarını, sosyal ilişkileri ve iş ortamıyla ilgili faktörlerin etkisini kapsayan tutarlı bir önleme politikasının geliştirilmesi
•          Bireysel koruyucu tedbirlerden önce, toplu koruyucu tedbirlere önem verilmesi (örneğin; kişisel maskeler yerine yerel egzoz havalandırması aracılığıyla dumana maruz kalmanın kontrol edilmesi)
•          Çalışanlara uygun talimatların verilmesi.

L Riskin transferi
Herhangi bir risk değerlendirmesinde ve ardından gelen riskin ortadan kaldırılmasında ya da kontrol tedbirlerinin uygulanmasında, riskin transfer edilmemesi çok önemlidir; yani bir probleme çözüm getirilmesi başka bir yerde probleme neden olmamalıdır. Örneğin, yeterli havalandırma için önlem alınmamışsa bir ofisteki gürültüyü azaltmak için çift camlı yalıtım sağlanması faydalı olmayabilir.

L Önleyici faaliyetler hakkındaki kararlarda çalışanlara danışılmaması ya da çalışanların bu sürece dahil edilmemesi
Önleyici faaliyetler hakkındaki kararlar çalışanların ya da onların temsilcilerinin dahil olması ile verilmelidir. Çalışanlar bu karar verme sürecine katkıda bulunma ve deneyimlerini paylaşma konusunda cesaretlendirilmelidir. Örneğin, çalışanlar önleyici bir tedbirin uygulamada kullanımının zor olduğu durumları işaret edebilmeli ya da bir aletin ya da makinenin tasarımının nasıl geliştirilebileceği konusunda tavsiyede bulunabilmelidirler.

4. Adım: Harekete geçme
L Önleyici tedbirlerin uygulamasına yönelik öncelik sırasının belirlenmemesi
Risklerin ortadan kaldırılması ya da önlenmesi amacıyla yapılan her işin öncelik sırasına konulması elzemdir. Öncelik sırası işlemi, riskin ciddiyetini, olayın muhtemel sonucunu, etkilenebilecek olan çalışan sayısını ve önleyici tedbirlerin uygulanması için gerekli olan süre gibi faktörleri göz önünde bulundurmalıdır. Bazı problemler hemen çözüme kavuşturulamayabilir. Önceliklendirme işlemi, uzun vadede risklerin azaltılması ya da ortadan kaldırılması adına sürecin bir parçası olarak kısa vadede atılacak olan adımları bir araya getirmek zorunda kalabilir.



L Çalışanların dahil edilmemesi
Önleyici tedbirlerin tanıtılmasının ardından, personel ve yöneticilerin destek ve tavsiye amacıyla nereye başvuracaklarını bilmeleri gerekmektedir. Bu konuların değerlendirme işleminin en başında belirlenmesi ve genel bir iyileştirme politikası içerisine dahil edilmesi gerekmektedir. Benzer şekilde, çalışanların, kişisel koruyucu donanımların (KKD) seçimi ve kullanılması konularına dahil edilmesi özellikle önemlidir. İşverenlerin, KKD’ nin, gerekli olan korumayı sağladığından ve bu ekipmanların sağlanması ve kullanımına yönelik uygun eğitimlerin verildiğinden emin olmaları gerekmektedir. Çalışanların KKD’ nin uygun olup olmadığını, işlerine engel olup olmadığını, diğer risk faktörlerini ortaya çıkarıp çıkarmadığını ya da zamanla kullanımının giderek zorlaşıp zorlaşmadığını değerlendirmeleri gerekmektedir.

5. Adım: İzleme ve gözden geçirme
Bu adımdaki maddeler:
  • Risk değerlendirmesinin gözden geçirilmesi ve yenilenmesine yönelik yapılacak düzenlemelere karar verilmesi
  • Koruyucu ve önleyici tedbirlerin, değerlendirmenin sonuçlarını göz önünde bulundurmasının sağlanması
  • Etkinliklerinin sağlandığından emin olmak amacıyla koruyucu ve önleyici tedbirlerin izlenmesi

L Risk değerlendirmesinin bir kerelik bir zorunluluk olarak ele alınması
Bir işyerindeki risk değerlendirmesi, işyerinde, riskin algılanmasını değiştirecek bir değişikliğin olduğu her durumda gözden geçirilmelidir. Değişikliklere örnek vermek gerekirse: yeni bir iş sürecinin, ekipmanın ya da malzemenin kullanılması, iş organizasyonundaki değişiklik ve yeni atölyelerin kullanılmaya başlanması.

L Önlemlerin etkinliğinin yeterli şekilde takip edilmemesi
Önleyici faaliyetler belirlendikten sonra, bu faaliyetlerin etkiliğinin ölçülmesi önemlidir. Koruyucu önlemlerin etkin uygulaması, aynı zamanda risk değerlendirmesi incelemesi yoluyla da takip edilmelidir.


Risk değerlendirmesinin kağıda dökülmesi
Çerçeve Direktifin 9. maddesi, işverenlerin, belirli risklere maruz kalan işçi grupları da dahil, işyerindeki sağlık ve güvenliği tehdit eden riskleri değerlendirmesi gerektiğini belirtmektedir. Birçok ekiyle birlikte bir risk değerlendirmesi formu, risk değerlendirmesi sonuçlarının kağıda dökülmesi konusunda uygun bir yöntemdir. Tehlikelere, risklere ve karşılık gelen önlemlere genel bakış sağlayan genel bir form ve bununla birlikte işletmedeki her bir departmana yönelik ilave formlar kullanılabilir.

L Değerlendirmenin kayıt altına alınmaması
Risk değerlendirmesi kayıt altına alınmalıdır. Bu kayıt aşağıdaki durumlara yönelik olarak kullanılabilir:
  • İlgili kişilere bilginin aktarılması,
  • Gerekli olan önlemlerin uygulanıp uygulanmadığının değerlendirilmesi için izlemenin gerçekleştirilmesi,
  • Denetim mercilerine yönelik kanıtların elde edilmesi,
  • Şartların değişmesi durumunda herhangi bir yeniliğe gidilmesi.



Yorumlar

Popüler Yayınlar